اجرای کفپوش اپوکسی روی سرامیک یا سنگ

نوشته: ساناز کمالی
7/18/2023 3:18:10 PM
بروز شده در:4/7/2024 9:30:24 AM
اجرای کفپوش اپوکسی روی سرامیک یا رنگ

رنگ اپوکسی یکی از موارد پر مصرف در هنگام بازسازی و نوسازی خانه‌ها و اماکن قدیمی است. این محصول به دلیل اینکه می‌تواند بر روی کفپوش‌های قدیمی نیز اجرا شود و وزن زیادی ندارد، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. همچنین به دلیل تنوع زیاد در رنگ و طرح کفپوش‌های اپوکسی، در موقعیت‌های مختلف این کفپوش‌ها نصب و اجرا می‌شوند.

با توجه به ویژگی‌های کفپوش‌ و رنگ اپوکسی که بر روی تمامی سطوح قابل نصب هستند، این سوالات پیش می‌آید که آیا این کفپوش‌ها قابلیت نصب بر روی سطوح سنگی و سرامیکی را نیز دارند؟ بهتر است این سطوح را کند یا می‌توان از روی سطوح کفپوش اپوکسی را نصب نمود؟ آیا قدرت چسبندگی اپوکسی بر روی سطوح سنگی و سرامیکی بالا است؟ برای پاسخ به تمامی این پرسش‌ها تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

کفپوش اپوکسی روی انواع سطوح  رنگ اپوکسی اجرای کفپوش اپوکسی

یکی از ویژگی‌هایی که کفپوش اپوکسی را از سایر کفپوش‌ها مانند کفپوش پلی یورتان مجزا کرده است، امکان نصب آن بر روی تمامی سطوح است. با این وجود روش نصب و قدرت چسبندگی این ترکیب شیمیایی بر روی تمامی سطوح یکسان نیست. در این بخش چسبندگی رنگ‌های اپوکسی بر روی سطوح متفاوت را مورد بررسی می‌کنیم.

  • بتن ناهموار: اجرای کفپوش اپوکسی بر روی این سطوح به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود. ابتدا باید هزینه و انرژی زیادی برای هموار و مسطح کردن سطح زیرین صرف کنید. همچنین به دلیل اینکه ناهمواری مشخص نشود، باید از اپوکسی با ضخامت بالایی استفاده شود که از این نظر نیز به صرفه نیست. یکی دیگر از مشکلات که هنگام اجرای اپوکسی بر روی این سطوح مواجه می‌شوید عدم چسبندگی در تمامی قسمت‌ها و ایجاد شکاف و حباب در برخی از قسمت‌ها است. توصیه می‌شود این سطوح را به عنوان سطح زیرین کار خود انتخاب نکنید.
  • چوب: چوب یک سطح انعطاف پذیر است که ممکن است با تغییرات دمایی دچار انبساط و انقباض شود. با اینکه چوب قدرت جذب بالایی دارد ولی نمی‌تواند گزینه مناسبی برای سطح زیرین رنگ‌های اپوکسی باشد، زیرا نتیجه نهایی ممکن است بر اثر فعل و انفعالات ناشی از دما دچار تغییر و دگرگونی شود. همچنین وجود رطوبت نهان در چوب یکی دیگر از مواردی است که تاثیر منفی بر روی کفپوش اپوکسی می‌گذارد، رطوبت ممکن است باعث ایجاد تخلخل و برجستگی شود که طول عمر محصول را به شدت کاهش می‌دهد.
  • ترازو: ترازو یکی از سطوح کامپوزیتی است که مواد مختلفی مانند سیمان و سنگ در ساختار آن به کار رفته‌اند. ترازو جز سطوحی است که می‌توان کفپوش اپوکسی را بر روی آن اجرا کرد. فقط باید این نکته را در نظر داشته باشید که پیش از نصب کفپوش سطح را scratch کنید تا قابلیت چسبندگی ترازو بالا برود و همچنین از پرایمر قوی استفاده کنید تا قدرت چسبندگی این سطوح را تقویت کند. مواردی که باید قبل از انجام اپوکسی رعایت کنید، رفع عیب و ایرادات سطح زیرین، مانند پر کردن شکاف‌ها و درزها است، علاوه بر این بهتر است قبل از انجام مراحل رنگ اپوکسی، سیلر موجود بر روی سطح ترازو پاک شود.
  • فلز: امکان اجرای کفپوش اپوکسی بر روی فلزات نیز وجود دارد؛ اما باید بدانید که برای بهتر کردن قابلیت چسبندگی بایستی از پرایمر قوی استفاده کرد. علاوه بر آن شما می‌توانید به جای استفاده از رنگ اپوکسی از رنگ‌های مخصوص فلزات استفاده کنید که جذب بالایی داشته و طول عمر محصول را بالا می‌برند.
  • سنگ: بعد از بررسی سطوح مختلف، حال نوبت به موضوع اصلی یعنی امکان اجرای اپوکسی بر روی سنگ است. سنگ‌ها می‌توانند سطوح مناسبی برای اجرای اپوکسی باشند اگر موارد زیر را داشته باشند:
  1. کاملا مسطح و صیقلی نباشند و دارای حفره‌های کوچکی باشند تا بتوانند چسبندگی بین دو سطح را تضمین کنید.
  2. در صورت صیقلی بودن سطح سنگ باید پیش از اجرای اپوکسی، scratch و پرایمر زنی انجام شود تا قدرت چسبندگی بین سطوح افزایش یابد.
  • سرامیک: رنگ‌های اپوکسی می‌توانند بر روی سطح سرامیک نیز نصب شوند، فقط باید قبل از انجام برخی از موارد انجام شود که در بخش‌های بعدی توضیح داده می‌شود.

 

چگونگی اجرای رنگ اپوکسی بر روی سرامیک و سنگ

سرامیک‌ها برخلاف اپوکسی‌ها یک دست نیستند و بین آن‌ها درزهایی وجود دارد، برای اجرای اپوکسی بر روی این سطوح باید مراحل زیر را انجام دهید.

  • ابتدا باید جلای روی سرامیک‌ها کاملا پاک شود.
  • سپس باید درزهای بین سرامیک‌ها با مواد پرکننده پوشش داده شود. همان‌طور که مشاهده کرده‌اید درزهای بین سرامیک‌ها دارای اختلاف ارتفاع با سطح سرامیک‌ها هستند، برای اینکه بتوان کفپوش اپوکسی یکدست و بدون اختلاف ارتفاع داشت باید این درزها با سطح سرامیک هم تراز شوند.
  • بعد از انجام تمامی این مراحل می‌توانید پرایمر بزنید و قدرت چسبندگی بین دو سطح را افزایش دهید.
  • سرامیک یکی از سطوحی است که برای سطح زیرین کفپوش اپوکسی گزینه مناسبی است.

اجرای کفپوش اپوکسی روی بتن  راهنمای نصب کفپوش اپوکسی چگونگی نصب کفپوش اپوکسی

جداسازی و نصب مجدد کفپوش

اگر سرامیک‌ها قدیمی باشند و از کیفیت بالایی برخوردار نباشند مانند کفپوش بیمارستان که بر اثر تردد زیاد وضعیت خوبی ندارد، می‌توانید ابتدا سرامیک‌ها را جدا کنید و کفپوش اپوکسی را بر روی سطح بتن زیر آن انجام دهید. بهتر است مراحل زیر را برای انجام رنگ اپوکسی اجرا نمایید:

  • ابتدا سطح بتن را آب بند کنید و از نفوذ مایعات و مواد شیمیایی بر درون بتن جلوگیری کنید.
  • باید سطح بتن صاف و تراز باشد و هیچگونه شکاف و درزی روی آن وجود نداشته باشد.
  • پاکسازی کامل سطح بتن از هرگونه آلودگی در این مرحله انجام می‌گیرد.
  • در این مرحله پرایمر به سطح اضافه می‌شود تا قدرت چسبندگی سطح افزایش یابد.
  • با توجه به ضخامتی که نیاز دارید، اقدام به افزودن رنگ اپوکسی به سطح بتن کنید.

 

در این مقاله درباره اجرا کفپوش و رنگ اپوکسی بر روی انواع سطوح آشنا شدید و در مورد قدرت چسبندگی هریک اطلاعات کسب کردید. حال می‌توانید با توجه به سطح خود، تصمیم به چگونگی اجرای کفپوش کنید. سرامیک و سنگ جزو مواردی هستند که کفپوش اپوکسی به راحتی بر روی آن‌ها می‌چسبد و دوام بالایی نیز دارد، شما می‌توانید با خیالی آسوده از آن‌ها استفاده کنید بدون اینکه نگران پوسته پوسته شدن آن‌ها شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می توانید به سایت ما مراجعه کنید.

کفپوش اپوکسی
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان
بیشتر بخوانید

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

یک دیدگاه بنویسید