تفاوت اپوکسی و پلی یورتان چیست؟

نوشته: ساناز کمالی
7/18/2023 3:18:10 PM
بروز شده در:4/7/2024 9:30:24 AM
تفاوت کفپوش اپوکسی و پلی یورتان

پوشش های اپوکسی و پلی یورتان ویژگی های ممتازی مانند مقاومت شیمیایی و اسیدی،  سهولت در نگهداری را دارا می باشند و همچنین جذابیت زیادی را در سطح زمین نمایش می دهند. ما به برخی از عوامل مهم متمایز کننده بین این دو کفپوش نگاهی خواهیم داشت تا بتوانید تصمیم بگیرید که چه محصولی برای کف  محیط کار یا زندگی شما  مناسب است. اگر شما هم جز افرادی هستید که در انتخاب میان این دو کفپوش پرطرفدار سردرگم مانده‌اید و نمی‌دانید کدام نسبت به دیگری ارجحیت دارد؟  این مقاله را دنبال کنید که در این مقاله به برسی تعریف کفپوش اپوکسی و پلی یورتان و برسی تفاوت ها و فواید هرکدام می پردازیم با ماهمراه باشید تا اطلاعات مهمی را درباره این دو کفپوش در اختیار شما قرار بدهیم .

 

بررسی تفاوت‌های کفپوش اپوکسی و پلی یورتان از جنبه‌های مختلف

هریک از کفپوش‌ها دارای خواص و ویژگی‌های خاصی هستند. داشتن تفاوت‌های کوچک و بزرگ در خصوصیات و ویژگی‌های هر محصول باعث ایجاد تفاوت‌های بسیاری شده است. در این بخش تفاوت این دو کفپوش را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تفاوت کفپوش‌ها از نظر عملکرد

کفپوش‌های اپوکسی به دلیل جنس سخت‌ و محکم‌تری که دارند دوام بالایی در مقابل فشار وارد شده دارند؛ اما کفپوش‌های پلی یورتان نرم‌تر هستند. نرمی این نوع کفپوش در برخی از اماکن به عنوان یک مزیت محسوب می‌شود، برای مثال در مکان‌های صنعتی و کارخانه‌ها به دلیل وجود ابزارآلات، احتمال افتادن ابزار و قطعات فلزی وجود دارد که به دلیل نرمی ضربه را می‌گیرد. این ویژگی از بروز هرگونه خط و خش جلوگیری می‌کند.

تفاوت کفپوش اپوکسی و پلی یورتان قیمت کفپوش پلی یورتان کفپوش اپوکسی کفپوش پلی یورتان

تفاوت کفپوش‌ها از نظر مقاومت در برابر مواد شیمیایی

  • اگر محل کار شما مربوط به صنایع غذایی است و ماده شیمیایی اسید لاکتیکی احتمال تماس با کفپوش را دارد، پلی یورتان انتخاب مناسبی برای آن محل خواهد بود.
  • اگر محل کار شما مرتبط به ساخت باتری‌ها و محصولات مشابه است که احتمال تماس با اسید سولفوریک در آنجا بالاست، استفاده از کفپوش اپوکسی مناسب است.

تفاوت کفپوش از نظر حساس بودن به رطوبت

برخی از فضاها همیشه مرطوب هستند، برای مثال استخر یا سوناها از جمله این موارد هستند. استفاده از کفپوش‌های پلی یورتان در این مکان‌ها فاجعه می‌آفریند. پلی یورتان شدیدا در برابر رطوبت حساس است و هنگامی که در محل رطوبت وجود داشته باشد، چسبندگی خود را از دست داده و باعث ایجاد غیر یکنواختی و شکاف می‌شود. برای این مکان‌ها کفپوش اپوکسی بهترین گزینه خواهد بود. اپوکسی‌ها نیز حساس به رطوبت هستند؛ اما حساسیت پلی یورتان  به رطوبت بیشتر است.

تفاوت کفپوش از نظر زمان اجرا

کفپوش‌های اپوکسی به دلیل دقت بالایی که در هریک از مراحل نیاز دارد، نیازمند زمان بیشتری هستند. زمان تقریبی با در نظر گرفتن فاصله بین ریختن لایه اول و دوم در حدود 7 روز است؛ اما این زمان برای کفپوش پلی یورتان بسیار کوتاه‌تر خواهد بود. کفپوش‌های پلی یورتان نصف مقدار زمانی که برای اجرای اپوکسی نیاز است را می‌طلبد. بهتر است به این نکته نیز توجه کنید که کفپوش‌های پلی یورتان به دلیل اینکه سریع‌تر خشک می‌شوند نیازمند سرعت عمل بالایی هستند و احتمال دارد با ایجاد توقفی کوتاه بخشی از ماده اولیه غیراستفاده شود.

تفاوت کفپوش‌ها از نظر قیمت

اگر بخواهیم از نظر قیمت کفپوش‌ها را بررسی کنیم باید به عوامل بسیاری مانند ابعاد مکان پروژه، مهارت افراد، مواد اولیه مصرفی و برند استفاده شده و غیره توجه کنیم. بنابراین نمی‌توان به قطعیت درباره تفاوت قیمت پایانی هریک سخن گفت.

اجرای کفپوش اپوکسی و پلی یورتان کفپوش اپوکسی بهتر است یا پلی یورتان؟

فواید کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی یورتان

در این قسمت درباره مزایا و نقاط قوت هریک اطلاعاتی در اختیار شما قرار می‌دهیم

مزایای استفاده از کفپوش اپوکسی

  • کفپوش اپوکسی در سه حالت قابل استفاده است: همراه آب، با حلال و به صورت 100 درصد جامد.
  • امکان ایجاد کفپوش با ضخامت‌های ضخیم و نازک وجود دارد. به دلیل امکان استفاده در سه حالت مختلف و به دلیل خواص چسبندگی بالایی که دارند می‌توان ضخامت‌های مختلفی برای آن‌ها در نظر گرفت.
  • قدرت چسبندگی عالی اپوکسی، این ماده را مناسب برای استفاده بر روی بتن کرده است. حتی در برخی از موارد از اپوکسی برای رفع شکستگی‌‌ها و درزهای موجود بر روی بتن نیز استفاده می‌کنند.
  • سطحی کاملا یکدست و بدون درز و شکاف ایجاد می‌کند، بنابراین مناسب استفاده در سالن، اتاق‌ها و مکان‌هایی مانند بیمارستان هستد.

مزایای استفاده از کفپوش پلی یورتان

این کفپوش‌ها با ضخامت‌های نازکی قابل اجرا هستند؛ اما این به معنی ضعف آن‌ها نیست. این قابلیت خاصیت خش‌پذیری آن‌ها را به شدت افزایش داده است. به طوری که در کفپوش پارکینگ و کارخانه‌ از آن‌ها استفاده می‌کنند.

پلی یورتان توانایی بالایی در مقابله با اشعه uv و نور خورشید دارد، بنابراین می‌توان از این کفپوش در محیط‌های باز نیز استفاده کرد و نگران ترک و تغییر رنگ آن‌ها نشد.

در این مقاله درباره کفپوش پلی یورتان و اپوکسی اطلاعات مفیدی کسب کردید. اگر از خود می پرسید چه نوع کفپوشی با نیاز های کف محیط زندگی یا کار شما سازگار است و مطابقت دارد،لطفا با ما تماس بگیرید و ما می توانیم به شما کمک کنیم که بهترین نوع کفپوش را باتوجه به نیاز کف خود داشته باشید.

 

کفپوش اپوکسی
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان
بیشتر بخوانید

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

یک دیدگاه بنویسید