روش های نگهداری و مشکلات احتمالی کفپوش اپوکسی

نوشته: ساناز کمالی
7/18/2023 3:18:10 PM
بروز شده در:4/7/2024 9:30:24 AM
تعمیر و نگهداری کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی بخشی از مصالح ساختمان محسوب می شود که برای دکوراسیون داخلی و دیزاین محیط خانه یا کار مورد استفاده قرار می گیرد. تمام مصالح ساختمان به تعمیر و نگهداری نیاز دارند که از مشکلات بیشتر و خرابی بیشتر آنها جلوگیری شود.با اینکه کفپوش های اپوکسی به ندرت دچار مشکل می شوند و به تعمیر و نگهداری نیاز دارند. اما اگر بدلیل نصب نادرست و استفاده نامناسب قسمتی از آن به تعمیر نیاز داشته باشد باید به ترمیم و بازسازی آن اقدام کرد. در این مقاله به روش های نگه داری و مشکلات احتمالی کفپوش های اپوکسی می پردازیم.

ویژگی های مهم کفپوش اپوکسی با کیفیت مرغوب

عوامل بسیاری بر کیفیت کفپوش‌های اپوکسی تاثیر می‌گذارند که در ادامه برخی از این موارد را بررسی می‌کنیم.

  • ماشین آلات و تجهیزات استفاده شده برای نصب و آماده سازی
  • مهارت و تجربه نیروی انسانی (نصاب)
  • کیفیت مواد اولیه استفاده شده و برند محصولات استفاده شده
  • سطح زیرین کفپوش‌های اپوکسی

ضخامت و تعداد لایه‌های موردنیاز که به موارد زیر مرتبط است:

  • نوع کاربری کفپوش و محل استفاده
  • میزان تردد بر روی کفپوش
  • عوامل محیطی مانند گرما، میزان رطوبت و غیره
  • احتمال تماس با مواد شیمیایی

روش‌های نگهداری از کفپوش اپوکسی

می‌توان با رعایت اصول نگهداری صحیح کیفیت کار و طول عمر بالا را برای محصول تضمین کرد. گفتنی است نگهداری از این محصول بسیار آسان بوده و به هزینه زیادی احتیاج ندارد. نکاتی که باید برای نگهداری از کفپوش‌های اپوکسی بدانید در ادامه آمده است:

  • استفاده از جارو برای کفپوش اپوکسی سطح کفپوش‌های اپوکسی براق بوده و هرگونه گرد و غبار و آلودگی به سرعت نمایان می‌شود. به همین منظور بهتر است به صورت روزانه کفپوش‌های اپوکسی را جارو بزنید، این امر علاوه بر بالا بردن سطح بهداشت، از جمع شدن گرد و غبار و آلودگی نیز جلوگیری می‌کند. می‌توان گفت جارو زدن یکی از گام‌های اصلی برای نگهداری صحیح از این نوع کفپوش‌ها است. اگر امکان جارو زدن به صورت روزانه را ندارید، می‌توانید از کفپوش‌های اپوکسی طرح‌دار استفاده کنید که وجود گرد و غبار به صورت آشکار مشخص نشود.
  • تمیز کاری سطح کفپوش اپوکسی: کفپوش‌ها در برابر تماس با مواد شیمیایی مقاومت بالایی نشان می‌دهند؛ اما با این وجود توصیه می‌شود اگر ماده شیمیایی خورنده و اسیدی بر روی این کفپوش‌ها ریخته شود به سرعت شسته و تمیز شود. مواد شیمیایی در صورت عدم پاکسازی ممکن است باعث تغییر رنگ و تغییر بافت کفپوش‌ها شوند و به مرور زمان خرابی به بار آورند.
  • شستشو با مواد خنثی: برای شستشوی دوره‌ای باید از محلول شستشوی خنثی استفاده کنید تا صدمه‌ای به شفافیت کفپوش وارد نشود. کفپوش‌های اسیدی به مرور زمان حالت خیره‌کننده و براق بودن کفپوش را از بین می‌برند و مواد شوینده قلیایی باعث ایجاد لایه‌ای شیری رنگ و نازک بر روی کفپوش می‌شوند.
  • استفاده از پادری: کفپوش‌های اپوکسی ضد خش هستند؛ اما این به این معنا نیست که همیشه در حال تماس با تجهیزات نوک تیز باشند و هیچ آسیبی به آن‌ها وارد نشود. اگر در بخش از ساختمان ممکن است تجهیزات نوک تیز بر روی کفپوش خط و خش ایجاد کنند از روکشی مناسب مانند پادری استفاده کنید.

‍‍‍‍‍کفپوش اپوکسی اجرای کفپوش اپوکسی تعمیر و نگهداری کفپوش اپوکسی

مشکلات احتمالی و روش‌های تعمیر آن

کفپوش‌های اپوکسی با توجه به کیفیت بالایی که دارند در مقابل بسیاری از شرایط نامساعد از خود مقاومت نشان می‌دهند؛ اما ممکن است اجرای کفپوش اپوکسی با روش‌های نادرست باعث ایجاد صدمه به کفپوش شود. در ادامه رایج‌ترین مشکلاتی که احتمال دارد برای کفپوش‌های اپوکسی پیش بیاید را مورد بررسی قرار می‌دهیم و روش‌های تعمیر و ترمیم آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

پوسته پوسته شدن

 در برخی از مواقع احتمال دارد سطح روی اپوکسی کنده شود و باعث غیریکنواخت شدن و آسیب به لایه‌های زیرین ‌شود. این مشکل از مواردی مانند دمای بسیار بالا،دمای پایین و رطوبت هوای بالا اتفاق می افتد.برای رفع این مشکل بهتر است شرایط آب و هوایی و رطوبت منطقه را در نظر بگیرید و از تجهیزاتی برای خشک کردن سطح استفاده کنید سپس اقدام به بازسازی کنید.

تغییر رنگ کفپوش

احتمال دارد سطح کفپوش دچار تغییر رنگ و غیریکنواختی شود که موارد زیر باعث ایجاد این مشکل احتمالی می‌شوند:

  • تاخیر در نصب اپوکسی و داشتن سرعت عمل پایین در هنگام اجرای کار
  • استفاده نادرست از هاردنر
  • تماس با مواد شیمیایی و عدم پاکسازی سریع آن‌ها
  • قرارگیری در معرض تابش نور خورشید شدید به مدت طولانی

برای بازسازی این منظور می‌توانید لایه پایینی را کنده و مجددا اقدام به اجرای کفپوش کنید.

از کفپوش های اپوکسی در ساختمان ها و بسیاری از اماکن استفاده می کنند مانند کفپوش اپوکسی پارکینگ، سالن‌های ورزشی، کارخانجات و بیمارستان ها به دلیل کاربرد بسیاری که در صنایع مختلف دارند نیازمند دقت بالا در تعمیر و نگهداری هستند.

کفپوش اپوکسی
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان
بیشتر بخوانید

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

یک دیدگاه بنویسید