پوشش کانداکتیو و آنتی استاتیک

نوشته: ساناز کمالی
7/18/2023 3:18:10 PM
بروز شده در:4/7/2024 9:30:24 AM
تفاوت پوشش کانداکتیو و آنتی استاتیک

یکی از مهم ترین سوالاتی که در بین خریداران کفپوش ضدجرق رواج دارد تفاوت بین کفپوش آنتی استاتیک و کانداکتیو است بیاید یک بار برای همیشه به این سوال پاسخ اساسی بدهیم  که دیگر سوالی درباره تفاوت این دو کفپوش در ذهن خریدار نماند و اطلاعات کافی درباره هر کدام و نحوه استفاده از آنها را بدانیم در این مطلب به تفاوت کفپوش آنتی استاتیک و کانداکتیو میپردازیم.

 

کفپوش ضد الکتریسیته ساکن

در هر مکان و محیطی که افراد و اشیاء در آن درحال حرکت هستند الکتریسیته ساکن ایجاد می شود و در محیط هایی که به تخلیه ناگهانی الکتریسیته ساکن حساس هستند می تواند الکتریسیته ساکن عوابق ناگواری داشته باشد و خسارت های زیادی را به بار بیاورد در این مکان ها از کفپوش آنتی استاتیک یا کفپوش کانداکتیو استفاده می شود که با جلو گیری از تخلیه ناگهانی بار الکتریکی جلوی زیان و خسارت را می گیرد  پس کفپوش های ضد جرقه یا الکتریسیته ساکن در محیط های حساس به تخلیه بار ناگهانی نقش کلیدی را برای ما انجام می دهند که دونوع از آنها کفپوش آنتی استاتیک و کانداکتیو نام دارند در ادامه به مقاومت الکتریکی آنها و تفاوت آنها می پردازیم.

 

مقاومت الکتریکی در کفپوش ها

مقاومت الکتریکی در کفپوش ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند هرچه مقاومت بالاتر باشد رسانایی کمتر می شود یعنی هرچه مقاومت کفپوش بالاتر باشد رسانایی آن نیز کمتر خواهد بود در اماکن که به الکتریسته ساکن حساس هستند باید از کفپوش هایی که دارای مقاومت بالایی هستن استفاده کرد. و واحد استاندارد اندازه گیری مقاومت، اهم در نظر گرفته می شود. با توجه به استاندارد تعیین شده از طرف انجمن  مقاومت کفپوش کانداکتیو تا ۱ میلیون اهم می باشد و همینطور کفپوش استاتیک مقاومتی بالای ۱ میلیارد اهم دارد و با توجه به تعریف بالاهرچه مقاومت کمتر رسانایی بیشتر وهرچه مقاومت بیشتر رسانایی کمتر پس با توجه به ذکر این نکته کفپوش های کانداکتیو و آنتی استاتیک از مقاومت بالایی برخوردار هستند و در مکان هایی که به الکتریسیته ساکن حساس هست مناسب ترین کفپوش این دو نوع کفپوش می باشند.

کفپوش آنتی استاتیک کفپوش کانداکتیو تفاوت کفپوش آنتی استاتیک و کانداکتیو اجرای کفپوش آنتی استاتیک

استاندارد های تعیین شده برای کفپوش های بار استاتیک

سیستم کفپوشی که در محیط های حساس به شوک ناشی از تخلیه ناگهانی الکتریسیته ساکن استفاده می شود باید استاندارد و الزامتی در طراحی و تولید این کفپوش اجرا شود.

استاندارد ها به شرح زیر می باشد:

  • این نوع کفپوش ها نباید موجب ایجاد بار الکتریکی شوند.
  • باید دارای مسیر مستقیمی به چاه ارت باشند به عنوان یک راه برای اتلاف بارهای استاتیک
  • پشت سر گذاشتن آزمون های کنترل کیفیت

 

پوشش کانداکتیو و آنتی استاتیک

کفپوش کانداکتیو وآنتی استاتیک هردو جزء کفپوش های کنترل کننده بار استاتیک محسوب می شوند و هدف اصلی از تولید این دو کفپوش برای جلوگیری از تخلیه ناگهانی بار الکتریکی می باشد وهردو کفپوش را می توان در اماکنی که به الکتریسیته ساکن حساس هستند استفاده کرد و از بارالکتریکی ایجاد شده  توسط رفت و آمد افراد و اشیاء جلو گیری کرد. یکی از اصلی ترین تفاوت های این دو نوع کفپوش این هست که در سیستم کفپوش آنتی استاتیک با استفاده از شبکه مسی و لایه نهایی آنتی استاتیک  بار الکتریکی که ایجاد شده توسط تردد برروی سطح کفپوش پراکنده می شود و این باعث می شود تخلیه ناگهانی بار الکتریکی ایجاد نشود ولی کفپوش های کانداکتیو علاوه بر این ویژگی که بار الکتریکی ساکن را بر روی سطح ایجاد نمی کنند آن را نیز به زمین و چاه ارت انتقال می دهند با توجه به تعریف هایی که شد اگر هدف شما رفع تخلیه ناگهانی بار الکتریکی و پراکندگی آن در سطح کفپوش است آنتی استاتیک را انتخاب کنید و اما اگر دستگاه های حساسی دارید و علاوه بر ویژگی هایی که برای کفپوش آنتی استاتیک  بیان شد می خواهید بار به چاه ارت و زمین منتقل شود کفپوش کانداکتیو را انتخاب کنید.

در این مقاله به شناخت بیشتر کفپوش های کانداکتیو و آنتی استاتیک پرداختیم و توانستیم اطلاعات خوبی را در اختیار شما قرار دهیم تا سوال های ایجاد شده در ذهن شما تا حدودی پاسخ داده شود برای مطالعه مقالات دیگر به سایت اپوکسی لون مراجعه کنید.

کفپوش اپوکسی
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان
بیشتر بخوانید

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

یک دیدگاه بنویسید